5/11 2011

Zwitsers zakmes

5

Dat Sony in staat is om degelijke camera’s op de markt te zetten, daar was ik al van overtuigd nadat ik de a850 had getest een jaartje geleden.

Na de presentatie over de a77, in Clastres was ik benieuwd of ze deze lijn verder hebben kunnen trekken in de lagere regionen van de camera ketting. De A77 wordt gepositioneerd als de prosumer camera & voor de ervaren amateur.

De technische features kunnen ze bij Sony veel beter uitleggen, dus kijkt u even op de product pagina’s van De a77 en verdiep u in de details. Daar ga ik het niet uitgebreid over hebben, of toch niet over alles. Ik wil het vooral op gebruiksgemak, kwaliteit beoordelen. Hou er ook rekening met dat ik dit bekijk vanuit mijn persoonlijk perspectief en behoefte.

Eerst en vooral moet je weten dat deze Sony gebruik maakt van Translucent Mirror technologie (SLT). Wat neerkomt op het feit dat er geen bewegende spiegel meer in de camera zit maar een soort transparante spiegel die de sensor op elk moment belicht. Dat heeft voor- en nadelen, als je daar meer over wilt weten neem dan even een kijkje op de wikipedia pagina. Het grote voordeel is dat je nu in je digitale viewfinder of op de LCD steeds een exact beeld hebt van wat je gaat fotograferen, dit in combinatie met de instellingen van je camera. Je kan dus ten alle tijden zien of de foto goed belicht is. Nadeel is dat je wel geen optical viewfinder meer hebt (analoge viewfinder), een ander nadeel is als je iets specifiek wil onder of overbelichten, je op een lastig onder of overbelicht beeld zit te kijken, zeker in combinatie met draadloos gestuurde flitsers. En een meer emotioneel getint feitje… die vette klik van de spiegel die op en neer gaat is er gewoon niet meer. In plaats daarvan hoor je een iets of wat digitaal gebrom uit de diepe buik van je body, toch een beetje jammer…

Verder zitten er nog een aantal handige features in de body/software ingebouwd die waar je al dan niet een liefhebber van bent:
Body Integrated Lens Compensation, zoals daar zijn:
Shading, wat neerkomt op vignetering weghalen op je beelden. Dat is een leuk en handig feature maar soms wil je ook gewoon een beetje vignette.
Daarnaast heb je ook Distortion Compensation: perspectief correctie op beelden met een breedhoek genomen. Gewoon goed!
En als laatste Chromatic Aberration compensation: Het weghalen van kleurenafval op scherpe randen en contrasten. Ook gewoon goed.

Er zit ook een GPS ingebouwd en kloppen ze zich op de borst voor hun supersnelle AF tracking en focussing. Again, ik verwijs u naar de product pages om alle specs opgelijst te zien.

Genoeg over de specs terug naar de orde van de dag, hoe doet die het in het veld.
Toen ik de camera uitpakte en een eerste test foto nam, nam ie gelijk zes beelden om zo het beste beeld te kiezen voor jou, qua scherpte en belichting… en zo stonden er nog een aantal features open die mij als fotograaf opzij trachten te zetten. Ik heb dan maar alles gereset en de camera op M (manuele) stand gezet. Zo had ik terug controle over het toestel.

Zonder zever, ik vind persoonlijk dat die Sony’s goed in de hand liggen, ergonomisch of hoe noem je dat in dure termen. Niet te groot, zeker niet te zwaar, eerder een lichtgewicht zelfs. Er was mij de 16-50 / 2.8 meegeleverd en de 35mm / 1.4, maar aangezien het geen full frame sensor is werd die 35mm al snel een 55mm dus heb ik het gehouden op de 16-50mm om toch nog een beetje wijd te kunnen fotograferen.

Ik heb er plezier aan gehad om met deze camera rond te lopen en beeldjes te maken. Na een dagje gebruiken was ik hem volledig gewoon. Zelfs het flexible LCD scherm waar ik normaal gezien absoluut geen fan van ben wist met te charmeren… vooral bij shots waar ik het perspectief laag wou houden. Ik deins er nooit vor terug om op eender welke plek plat om mijn “ronde” buik te gaan liggen. Maar met dat flexiebele LCD schempje kon dat iets gratieuzer…

Ook de beeldkwaliteit is fenomenaal, de tonen en kleuren die standaard uit de camera komen zijn zacht, zéér scherp, … Alle beeldjes die van de Sony a77 verschenen op de blog hier zijn bewerkt op de iPad dus als er een beetje kwaliteit verschil op zit zal het daar aan liggen.

Een paar puntjes waar ik toch tegenaan ben gelopen. Ik hou niet echt van die OLED Digital Viewfinder, ten eerste om de reden dat ik al vermeld heb, onder of overbelichten van je foto’s is heel lastig om dan nog iets fatsoenlijk te zien. Het ding reageert ook traag, en dat bedoel ik relatief. De viewfinder springt aan een fractie van een seconde nadat je je oog er tegen aandrukt, de sensor die dit triggert zit vlak naast de Viewfinder. Maar voor mij springt dat gewoon te traag aan, soms wil je snel een moment vast leggen, trek je de camera voor je oog en zit je in een zwart gat te kijken en een fractie van een seconde later is het beeld er wel maar dan kan je ook pas je instellingen gaan aanpassen om juist te belichten. Noemt het “mierenneuken” maar voor mij werkte dit toch echt storend.
Iets anders waar ik af en toe met sukkelde was het focussen. Soms moet je een beetje tegen licht scherpstellen en dan moet je een klein hoekje ofzo gebruiken om op scherp te stellen, daar liep deze rakker af en toe op te flippen.
En dan een laatste puntje, dit ding zit propvol goedwerkende technologie dat staat vast, maar er zitten zoveel extra features in die volgens mij niet gebruikt worden door de doelgroep zijnde prosumers en geavanceerde amateurs. Face detection, Smile detection, … Ik heb het toestel gebruikt zoals ik elk ander toestel gebruik: Manuele stand en zelf bepalen hoe licht word gemeten, welke ISO, … al die extra features zijn voor mij overbodig. Ook al vind ik dat de panorama functie wel leuk om af en toe te gebruiken…

Ik heb héél even wat van die features uitgeprobeerd maar snel weer uitgezet ook, het gevoel dat de camera voor mij aan het fotograferen is en dat ik geen controle meer heb overheerst dan. Maar in een volgende post ga ik die zaken eens verder uitlichten. But for now the basics.

En dan een laatste item wat ik niet begrijp van Sony is waarom ze halsstarrig blijven kiezen voor een ander standaard in flits hotshoe. Dat noem ik gewoonweg dom, nu kost het fotografen om te switchen niet alleen een nieuwe body en lenzen maar ook nog eens transceivers om al het wireless geweld aan te sturen… enfin, ik val hiermee in herhaling…!

Iets waar ik veel belang aan hecht is het feit dat alle basic instellingen “on body” aan te passen zijn. Dat is voor de meeste zaken bij deze a77 het geval. En de zaken die niet rechtreeks aan te passen zijn, kunnen via een quick menu aangepast worden via de LCD. Op zich allemaal zéér practisch en handig.

Battery life is tot mijn grote verbazing zéér goed. Ik verwachte door het gebruik van de OLED en de LCD om je beelden te maken dat deze nogal snel de geest zou geven. Maar tot mijn grote verbazing kon ik probleemloos 2 dagen snapshotten, in mijn wereld is dat gemiddeld om het half uur een beeldje maken, en zelfs dan was de batterij nog niet echt halfweg. Goed zo.

Kortom, ik vind deze Sony een geweldige goeie camera. Hij ziet er een beetje uit voor de amateur met al die knopjes en features om automatisch te fotograferen in tal verschillende standen. Maar als het op resultaat aankomt, dan levert deze lichtgewicht body wel topkwaliteit beelden, want daar draait het uiteindelijk om: mooie en goede beelden of je deze nu als fotograaf zelf hebt opgebouwd of als amateur papa gewoon een goed beeld wilt hebben van je kind dat zijn eerste stapjes zet. De resultaten zijn er altijd bij deze camera. Er is zoveel technologie aanwezig om in eender welke omstandigheden goede beelden te maken dat de kans op mislukken bijna onbestaande is. Een goede allrounder, een zwitsers zakmes zeg maar, voor de beginnende en geavanceerde amateur. Een pro zie ik hier niet echt (continue) met werken.

Dit waren kort mijn eerste bevindingen, ervaringen met dit toestel. De komende dagen, weken ga ik hem nog wat uitgebreider testen. Als je alle beeldjes wil bekijken die ik tot nu toe met de a77 heb getrokken, dan moet u hier wezen.

in gear , reviews Tags: , ,

5 Responses to “Zwitsers zakmes”

  • Pietel said

    Gjii hebt je plaats in een supercar weer verdiend! :)

  • Bruno
    Twitter: Tienvijftien
    said

    Leuk review, je hebt gelijk wat betreft die hotshoe, is een erfenis van Minolta nog. Maar het is des Sony’s om dat gewoon voort te zetten. No surprises there.

  • Bunker said

    Wat zijn jou ervaringen met de iso’s boven de 800? Ik vind er dan eigenlijk enorm storende artifacts opzitten. Maar hoop eigenlijk dat dat aan de jpg compressie ligt. Ga nog een paar testjes doen op hoge iso’s

  • ilse said

    NIce review…. Ik ben ooit van Sony op Nikon overgeschakeld door het “hotshoe” issue. Blijkbaar hebben ze nog steeds niet geleerd…

  • That adssedres several of my concerns actually.

Leave a Reply