3/3 2011

UPyourS

10

Ik ben geen moeilijk mens, ik bedoel, ik word niet snel kwaad, allé, ge moet toch héél wat doen om mij door de telefoon te laten roepen! Maar gisteren hebben ze mij toch zover gekregen.

Zaterdagavond bestel ik via Dell (online) een extra scherm om het bewerken van portrait photos iets groter te kunnen doen. Tot mijn grote vreugde zie ik dat ze dit scherm woensdag 2 maart komen leveren, helaas een leveringsuur konden ze niet geven. Er moest iemand héél de dag thuis blijven. I had a job to do, dus na een liefdevolle discussie gaf mijn liefste zich op om als chinese vrijwilliger thuis te blijven. Vol goede hoop kom ik om 17u45 gisteren thuis om te horen te krijgen dat er nog niets is geleverd.

Ik kijk op de UPS site waar ik via order tracking zie dat de volgende opmerking bij mijn order staat: “Input van de klant verwacht” “Gelieve juiste leveradres op te geven”. Ik natuurlijk direct naar de helpdesk bellen van UPS, zéér vriendelijke mens helpt mij verder.
Hij vertelt me dat het pakketje geweigerd is op het aflever adres!
Ik: “Dat kan niet want mijn vriendin is speciaal thuis gebleven om dat pakket te ontvangen”
…Stilte …
UPS: “Oh wacht, hier staat dat ze het adres niet vonden”
Ik: “Das zever hé, want daarjuist zei je dat het geweigerd is op het adres, en daar moet je minstens voor aanbellen”
UPS: “Misschien is het omdat uw busnummer niet op het order stond, ons systeem schrijft dat niet altijd goed op de bon”
Ik: “Das allemaal goed en wel maar ik moet dat pakket vandaag nog hebben”
UPS: “Ik overleg even met mijn collega”

Enfin, ze zouden een spoed bestelling maken en het vandaag toch nog leveren. Ik had nog eens extra mijn adres en busnr en telefoonnr opgegeven zodat ze mij zeker konden bellen. Binnen een uurtje zou ik opgebeld worden om verder af te spreken.
10 minuten later krijg ik telefoon dat als ik het pakket vandaag nog wil hebben, ik het zonder probleem mag komen afhalen in Diegem. (Ik dacht dat ik ging ontploffen). Na wat boosheid en de wetenschap dat ik geen korting zou krijgen ben ik toch maar naar Diegem gereden. Ik moest en zou dat pakket vandaag hebben, want ik kon mijn madam niet nog eens een dag laten thuisblijven.

Na een uurtje file naar Brusssel kwam ik in Diegem aan om het pakketje op te halen. Het eerste dat ik zie als ik de kleine vieze ontvangstruimte binnenkom is dit:

Na het afgeven van mijn identiteitskaart en ordernummer krijg ik “eindellijk” mijn pakket in handen. Het eerste dat mij opvalt is dat er een grote scheur zit in de doos, in de vorm van een hoek, en de kabels van de monitor die er open en bloot inzaten:

Mijn conclusie was simpel: ofwel heeft er iemand de doos opengescheurd om iets er uit te halen, ofwel hebben ze met de doos gegooid, ofwel is er een andere doos op gevallen tijdens het transport. Geen van de drie gevallen pleit in hun voordeel als ze samen werken als koeriers voor een grote hardware gigant als Dell.

Enfin, ik met de doos naar huis om alles eens te testen. Alles blijkt te werken dus dat is een gehele geruststelling.

Maar dat een koerierdienst als UPS nog niet in staat is om hun “core competence” goed uit te voeren, zijnde pakketjes met zorg, respect en op tijd van punt A naar punt B brengen dan vind ik dat zéér bedroevend. En de leugens die mij dan telkens vertelt zijn aan de telefoon: pakket geweigerd, niet gevonden, problemen met adressen op de doos, spoed bestelling, een koerier die voor de deur staat (als hij er ooit al is geweest) en de moeite niet neemt om eens te bellen op de GSM … trouwens over die adressen op de doos dat was dus ook een leugen want mijn adress stond perfect op de doos met busnummer en al (ik heb de straat wel even zwart gemaakt nu):

In elk geval waren alle mensen die ik aan de lijn had vriendelijk, alleen spijtig dat ze stuk voor stuk gewoon logen om een confrontatie uit de weg te gaan.

Enfin, deze ene en eerste kennismaking met UPS is voor mij meer dan genoeg om nooit meer van hun diensten gebruik te maken. Ook al wist ik het niet op voorhand. Wat betreft Dell, die waarchijnlijk een exclusiviteits contract hebben met UPS om de verdeling van hun hardware te doen, helaas ik ga daar ook niets meer bestellen. Ook al ben ik tevreden van hun materiaal, ik wil niet met de onzekerheid leven dat duur materiaal dat ik bij hun online aankoop, door een stel ongecontroleerde onprofessionelen wordt behandeld. There I said it!

Voor mij staat UPS niet voor: “it’s peace of mind for you and your customers”
Maar wel voor: “Up YourS, that’s what we think of you and your customers”

in Lifelog , Opinion Tags: ,

10 Responses to “UPyourS”

  • Anne
    Twitter: tjeump
    said

    Maar uiteindelijk heb je het toch aan de klap gekregen lees ik tussen de lijnen door.
    Je conclusie is ook dezelfde die ik al heel lang geleden gemaakt heb.

  • Roel said

    Heb ook al problemen gehad met dat stelletje maffiosi. Ze waren mijn pakketje kwijt. Ik heb uiteidelijk alles in spoed laten herdruken, ben zelf op de laatse vlieger richting Geneve gestapt, heb drukwerk afgeleverd en heb de volgende ochtend de eerste vlieger terug genomen. En denk maar niet dat daar iets van vergoed wordt … en bij mij waren ze niet eens vriendlijk. Als je vragen stelt bij hun werkwijze zetten ze je in wachtstand!

  • Mike said

    UPS is dé leverancier voor Apple producten, zo bleek. Ik heb voor vrienden een resem kalenders laten maken met foto’s van gezamenlijke vakanties enzo… Als ik die voor een bepaalde datum bestelde, zou Apple garanderen dat ze geleverd werden voor 25/12!
    Maar dat was buiten UPS gerekend. UPS kreeg op 21/2 het pakketje in handen, en leverde uiteindelijk op 4/1 af!
    Een mailtje met een klacht werd beantwoord met: het is ons probleem niet, er was sneeuw. Een excuus omdat ik met kerst voor enkele vrienden geen cadeautjes had, dat was teveel gevraagd.
    Ik schreef ook Apple aan, omdat ik vind dat Apple op de hoogte zou moeten zijn dat UPS geeen goede partner is voor hen. Apple betaalde gewoon mijn bestelling terug!

    Het contrast kon niet groter zijn…

  • Het toeval wil dat ik ook een pakket kreeg via UPS recent. Mijn HTC Desire was maar liefst drie dagen te laat. Het is dat ik het ding niet betaald had en dat ik hoopte dat de ophaling dan ook wel drie dagen op zich zou laten wachten of helemaal niet zou komen opdagen dat ik niet een gelijkaardig blogpostje over dezelfde firma schreef. Dat blijkt dus geen toeval. Ik heb het ook niet zo met het merk eigenlijk.

  • Hier van het zelfde laken een broek.pakketje uit amerika 6 weken onderweg.ookalwas het na 3dagen reeds in een depot in duitsland.na 5 dgen in belgie om dan 2 maal de hele toer terug te doen met tussenstops in geneve en in turkije.
    Sindsdien weet ik dat de tracking goed werkt maar das ook alles.
    Ups,no thx

  • timo said

    Lang verhaal….met leuke conclusie UPS…”up yours” is goed gevonden!

    Maar…

    UPS = Uiteindelijk Pakket Scheuren

  • qrt said

    eer jij eens een negatieve post schrijft, moeten ze u toch heel goe kwaad hebben gekregen. maar bon, heb hetzelfde met TNT gehad hoor, strobistenkit (van konijn) een dikke week na beloofde leverdatum thuisgekregen door een particuliere chauffeur, doos viel ver uit elkaar. gelukkig geen schade aan inhoud.

  • Het is helaas een veel gebruikte truc, ook bij andere pakjesdiensten. En wat is het uiteindelijk geworden qua scherm? Content van?

  • Inframe said

    Ach, UPS is daar blijkbaar in gespecialiseerd,
    MBP van bijna 3k, heeft er iets meer dan een dag over gedaan van de fabriek naar Bxl. en dan meer dan een week om dat ding bij mij te krijgen, eerste dag : heel de dag thuis en een A4 met m’n naam en nummer op de deur, niet afgeleverd, zelfde verhaal, uitleg dat’t geweigerd is enzovoort, 2e afspraak 2 dagen later, weer niemand gezien.
    Héél héél héél pissed gebeld nr Apple, want als je als klant nr UPS belt, “hoeven zij nr u niet te luisteren, want apple is hun klant” volgens de helpdesk”tegenwerker”.
    Nadat Apple nogmaals aandrong op levering, heb ik voor het éérst een UPS truck gezien, ik durfde al bijna niet van het raam weggaan…
    Zonde, want ik koop liever niet bij Switch of Mediamarkt.

  • [...] de deur geleverd, met daarin een Sonos Zone Player. Een krabbel op het machientje van de UPS man (die blij mag zijn dat hij er zo vanaf komt) en de spullen waren in mijn bezit. Uitpakken als een nieuwsgierige puber om in de doos drie [...]

Leave a Reply