29/7 2010

Captured: America in Color from 1939-1943

4

© Library of Congress


Heel mooie fotoreportage over het plattelandsleven in de States tussen 1939-1943:

These images, by photographers of the Farm Security Administration/Office of War Information, are some of the only color photographs taken of the effects of the Depression on America’s rural and small town populations. The photographs are the property of the Library of Congress and were included in a 2006 exhibit Bound for Glory: America in Color.

Bekijk de volledige fotoreeks

via @houbi

4 Responses to “Captured: America in Color from 1939-1943”

  • Adrenalina
    Twitter: the_misses
    said

    Wauw! Ik kijk er kritisch maar ook met verwondering naar. Er zitten echt prachtige beelden tussen.

  • Ine said

    Misschien wat achtergrond schetsen: de Farm Security Administration was een overheidsinstelling die destijds enkele grote namen aannamen om de grote depressie in de states te documenteren.

    De bekendste foto is wellicht deze: Dorthea Lange’s “Migrant Mother

    De bekende fotografen waren ondermeer: Walker Evans, Dorothea Lange, en Gordon Parks.
    Het is een van de meer bekende ‘documentaires’ die je geganradeerd op foto-school onder je neus krijgt.
    Schitterende beelden idd.

    Het is boeiend om te weten dat de foto’s gebruikt werd als PR om de bedoeling van de FSA uitgevoerd te krijgen, nl. “”rural rehabilitation” efforts to improve the lifestyle of sharecroppers, tenants, and very poor landowning farmers, and a program to purchase submarginal land owned by poor farmers and resettle them in group farms on land more suitable for efficient farming”

    Nog: “The photographers were under instruction from Washington as to what overall impression the New Deal wanted to give out. Stryker’s agenda focused on his faith in social engineering, the poor conditions among cotton tenant farmers, and the very poor conditions among migrant farm workers; above all he was committed to social reform through New Deal intervention in people’s lives. Stryker demanded photographs that “related people to the land and vice versa” because these photographs reinforced the RA’s position that poverty could be controlled by “changing land practices.”"

    Fotografie als een middel/tool/’wapen’ om iets te bereiken.

    Check zeker nog eens de foto’s van Walker Evans.

    Als dergelijke fotografie je interesseert moet je zeker ‘Family of Man’ gaan zien.
    Edward Steichen en zijn assistent begonnen in 1951 met een grote fototentoonstelling met foto’s van verschillende prof- en amateur fotografen.
    Fotografen die ondermeer werk instuurden: Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Anna Riwkin-Brick, Robert Doisneau,..
    De tentoonstelling reisde de hele wereld rond, en kreeg in totaal 9 miljoen bezoekers. Ze begon in het MOMA in NY en eindigde in… Luxemburg.
    Het geluk wil dat die tentoonstelling (met oa beelden van de FSA) tot op vandaag nog steeds in Luxemburg resideert. Meerbepaald in Clervaux.
    Dit is helaas een goed bewaard geheim dat best wat meer ruchtbaarheid zou mogen krijgen…

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Family_of_Man
    http://www.family-of-man.public.lu/
    De tentoonstelling sluit voor renovatie in September.

    De moeite om eens aan te doen als je in de buurt bent.
    Of niet: uiteindelijk is het maar 3 u rijden naar Luxemburg…

    Als je dan over Charleroi zou passeren -niet voor iedereen het geval- dan is het fotomuseum van Charleroi ook de moeite (alsook Charleroi zelf…- Reeel aartslelijk, fotografisch heaven…-) met hedendaagse fotografen.
    http://www.museephoto.be/

    Misschien eens een uistap van maken onder een paar fotografen? Ik ben kandidaat (als we terug in BE zijn.)

  • [...] voor den Dip) Verwante schrijfsels: Amerika’s nucleair arsenaal. Lichtgraffiti van 50 jaar [...]

  • Serge Van Cauwenbergh
    Twitter: serge_vc
    said

    Ine, count me in voor die uitstap.

Leave a Reply