11/6 2009

Belegering Antwerpen

11

Het lijkt wel alsof de stad Antwerpen belegerd is de laatste weken. Er komt nauwelijks nog iets binnen of buiten de stad. Ik heb het hier dus over het verkeer hé. Op bijna alle toegangswegen van en naar de stad zijn er werken bezig. Op de A12 zijn ze in de twee richtingen tegelijk aan het werken: versmalling van de baanvakken op de A12 en op de koop toe is de toegangsweg naar Antwerpen aan de Jan van Rijswijck laan ook nog helemaal opgebroken. ‘s Morgens kan je al de file bewonderen waar je ‘s avonds ook in zal staan. Op de E19 is het al niet veel beter, ‘s morgen Antwerpen buiten geraken is geen lachertje daar, wetende dat je door de werken in Kontich ‘s avonds van ‘t zelfde laken een broek geserveerd krijgt.

Ik weet dat het allemaal voor “The Greater Cause” en dat we er later van zullen profiteren. Maar ik begrijp niet dat ze op alle wegen tegelijkertijd bezig moeten zijn. Het is een ware marteling voor de pendelaars die vaak het traject Antwerpen – Brussel moeten doen. Deze files zijn naast een economische aderlating nog eens een extra stress en irritatiefactor voor mensen die al een door crisis geteisterde werkomgeving moeten presteren.

Op de site www.wegenwerken.be is de chaos duidelijk te zien. Ik begrijp best dat ze trots zijn dat ze zoveel werken tegelijkertijd kunnen uitvoeren en dat mooi in kaart willen brengen. Maar zoals je duidelijk ziet zijn de verbindingswegen tussen Antwerpen en Brussel op meerdere plekken onderbroken door wegenwerken. Wat ook frapant is, voor zover ik heb kunnen vaststellen is dat er ook nooit echt een hoge bezetting op die verschillende werven is. Als ze een beetje verstandig zouden zijn dan werketen ze dag en nacht voort aan deze werven om de pijn zo kort mogelijk te houden. Maar rond 16-17 u is er bijna geen kat meer te bespeuren op de pijnpunt-werven. Dit is voor vele mensen gewoon niet meer houdbaar.

Is het zo moeilijk om iets gefaseerder en compacter te werk gaan. Onderling tussen de gewesten – federaties – overheden afspraken maken met oog op mobiliteit. Of moeten we daar inter-federale onderzoekscommisies voor wakker maken zodat die hun ego en trots opzij kunnen schuiven om het voor Jan met de Pet leefbaar te maken. Want dan kan ik beter gewoon zelf een schup pakken en gaan helpen.

11 Responses to “Belegering Antwerpen”

  • nadja said

    Als je’t zo op de kaart ziet, lijkt het een illustratie in een cursus mobiliteit. Hoe leg je een stad lam?

  • Zelfs op den buiten zijn’t overal werken. Nog efkes en ik heb een helikopter nodig om er voorbij te geraken!

  • Jay said

    Altijd weer iets nieuws te beleven rond Antwerpen! Gezellig samen in de file ? Het weer helpt ook al niet.

  • Bart said

    ‘t Is dat België zo’n gigantisch land is, dat dat moeilijk te coördineren valt :) Eerlijk gezegd heb ik het wel gezien met Brussel. Daar zijn alle sjieke jobs, maar als je in Antwerpen wilt blijven wonen daalt jouw levenskwaliteit door het verkeersinfarct enorm. Dus ofwel aantrekkelijkere jobs in Antwerpen, ofwel een oplossing voor het verkeersinfarct. Ofwel… sja… het land verlaten!

  • Na “Guerrilla Gardening” nu dus ook “Guerrilla Construction site” – ik doe mee!

  • Dat er op die wegenwerken.be site dan nog een banner staat “doe jezelf een plezier – rij vlot, kijk op wegenwerken.be” is wel complete insult to injury. Het kaartje ernaast staat bomvol werk icoontjes :)

    Maar bon, mijn conclusie: de Belgische wegen zitten propvol omdat we niet dichter bij ons werk gaan wonen. We rederen zo omdat België zo klein is.

    Maar helaas: we zijn met zovelen dat de wegen propvol zitten. Als er al geen ‘structurele’ files zijn dan zorgt het minste ongeval of zelfs kleine wegenwerken voor ellenlange files.

    Als het je zo hoog zit: neem de trein of ga in Brussel wonen. Goed voor de Vlaamse vertegenwoordiging en het milieu :)

  • is contractueel, ik heb dat eens nagevraagd. Aannemers blijken een verplichting te hebben tegen wanneer ze aan een werf moeten beginnen (staat in aanbestedingscontract) en dan een bepaalde periode waartegen de werken moeten beëindigd zijn (idem dito) Nu kunnen ze in feite de klus zeer snel klaren, maar omdat ze verschillende contracten tegelijk lopen hebben (project binnen halen, beginnen voor de deadline en dan trager werken) beginnen ze ergens en gaan ze gedurende dezelfde periode ook elders verder aan een werf werken (de periode waarop ze een klus kunnen klaren is namelijk korter dan die de staat voorop stelt) en zo wordt dat een cirkel. Maw moesten ze voor openbare werken dezelfde (strengere ) eisen stellen als dat dat in de privé gebeurd zou het vlotter gaan…

  • De ene weg wordt beheerd door de provincie, de andere door de gemeente… En zo doet iedereen zijn eigen ding zonder enige vorm van coordinatie… Daarenboven heb je nog wat ik zou noemen de paraplutechniek, namelijk het probleem wegkaatsen naar iemand anders… Ik heb hier ook al eens een paar dagen verscheten om een paar plantjes in de berm naast een steenweg te laten plaatsen. Ondertussen staan ze er, maar worden ze amper onderhouden (als er tenminste niemand bovenop gaat parkeren) :-(

  • herm said

    Vooral de E19-werken zijn weer geniaal.

    Het asfalt opbreken terwijl er 3 dagen regen wordt voorspeld en dan pas nadat de regen weg is nieuwe asfalt kunnen leggen…

    Ik heb gemerkt dat 15min. vroeger vertrekken in Mechelen een tijdswinst van 45min. oplevert met die files aan Kontich (om 7.15u. vertrekken ipv. 7.30) ! Dat is pas een rendement, waar geen enkele grootbank aan kan tippen!

  • en ik dacht dat antwerpen het centrum van de wereld is …

  • Andrew said

    De wegenwerken aan de Jan van Rijswijcklaan zijn ondertussen voorbij. Een nieuw wegdek gelegd op 2dagen. Zo zou het overal moeten zijn.
    En inderdaad, vroeger vertrekken is ook voor mij (E17) tijdswinst! 10 minuutjes vroeger vertrekken betekent ongeveer een half uur vroeger aankomen opt werk. En dat heeft dan weer als gevolg dat je savonds vroeger naar huis kan gaan (als je werk dit toelaat), en je ook dán weer de files voor bent…

Leave a Reply